Uncategorized

Tips om goed in slaap te komen

Slaap is essentieel om je lichamelijk en mentaal fit en gezond te voelen. Maar in slaap komen is niet altijd even makkelijk, voor sommigen is dit zelfs een dagelijkse irritatie. Uren woelen totdat je eindelijk in slaap komt. De onderstaande tips helpen je om beter in slaap te komen.

  1. Regelmaat
    Je lichaam heeft een uitstekende biologische klok, het houd van ritmes en functioneert het beste als je op een vaste tijd naar bed gaat. Je lichaam herkent deze patronen waardoor de aanmaak van bepaalde stofjes (die nodig zijn voor een goede slaap) worden aangemaakt.
  2. Rituelen
    Zorg dat je voor dat je gaat slapen even rust neemt. Neem een kop thee en zorg dat je de hoeveelheid aan prikkels om je heen verminderd. Zorg dat je niets meer “hoeft” en neem even een momentje om te relaxen.
    Ik ben geen ster in vaste rituelen maar ik gebruik wel vaak speciale thee en olie om lekkerder te slapen. Hiervoor heb ik de Physalis relax en sleep thee, en de goodnight roll-on ook van Physalis. De geur en de smaak is voor mij nu zo herkenbaar dat ik er automatisch slaperiger van wordt. Stiekem ben je jezelf op deze manier aan het conditioneren, ken je dat verhaal van Pavlov en de hond? Nou dit werkt eigenlijk hetzelfde.
  3. Donker
    Licht verstoort de aanmaak van Melatonine, dit is een hormoon wat ons slaapritme reguleert. Kies daarom voor een goed verduisterend gordijn. Ook licht van beeldschermen van een laptop, tv en mobiel zijn daarom niet handig. Er zijn tegenwoordig wel apps waarmee je de intensiteit van het licht kan aanpassen. Op de iphone is dit night shift, maar op android kunnen apps als Twilight en F.lux het licht meer oranje kleuren. Dit heeft minder invloed op de aanmaak van melatonine.
  4. Ga op je linker-zij liggen.
    Anatomisch gezien is het het beste om op je linker zijde te liggen. Je organen hebben dan meer ruimte en je maag ligt “laag”. Zo ga je bijvoorbeeld maagzuur tegen maar verbetert je spijsvertering. Een slechte spijsvertering en vervelende kwaaltjes zijn niet bevordelijk voor een goede nachtrust.

    Goodnight!

    Liefs Laura

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *